זה אולי נשמע מופרך אבל למעשה, ב-2025 חלוקת העבודה בין אנשים למכונות בארגון תהיה שווה!
בסקר של דו"ח פורום הכלכלה העולמי 2020, 84% מהארגונים הנסקרים העידו כי הם מתכוונים להאיץ את קצב אימוץ הטכנולוגיה. בנוסף, 43% מהעסקים מעידים על כך שהם מתכננים לצמצם את כוח האדם שלהם עקב שילוב טכנולוגי. על בסיס זה, מעריכים שעד 2025, 85 מיליון מקומות עבודה יוחלפו על ידי מכונות ו-97 מיליון תפקידים חדשים יופיעו וישלבו עבודה של אנשים, מכונות ואלגוריתמים יחד.
ב- 5 שנים הבאות, ימשיכו להיות פערים בין היכולות של העובדים והצורך לשדרג אותם כל הזמן. ארגונים יחפשו יותר עובדים עם יכולות של חשיבה ביקורתית, אנליסטים ופותרי בעיות לתפקידים טכנולוגים הקשורים בדאטה ודיגיטל. כלומר, הצורך בעובדים כלליים כמו אדמיניסטרציה ופקידות יירד משמעותית. תכונות כמו ניהול זמן, למידה אקטיבית, כושר עמידה, יכולת עבודה בלחץ וגמישות יחשבו כבסיסיות. בממוצע ארגונים מעריכים שכ-40% מהעובדים ידרשו לעשות Reskilling של כ-6 חודשים וכ-94% ארגונים יצפו מהעובדים לרכוש כישורים ויכולות חדשות (Upskilling) וזאת לעומת רק 65% בלבד בשנת 2018.
ולמרות העליה בשימוש במכונות - עדיין יהיה צורך באנשים כדי להבין ולחקור את המידע שיתקבל. רק בני אדם, (בינתיים) מבינים איך לשפר את ביצועי הארגון בעזרת מסקנות שהם מפיקים מהנתונים. ארגונים שירצו לנתח את מאגר הדטה שלהם בצורה הטובה ביותר, ידעו לצייד את העובדים שלהם בכישורים הנדרשים לכך. ככל שהארגון יתעל את הזמן של העובדים לרכישת ידע בתחום ניתוח המידע - כך הוא יאמץ את הטכנולוגיה החדשה במהירות וביעילות גבוהה יותר.
הנה דוגמה לשימוש העולה בכלי אוטומציה לניתוח מידע
עוד לפני המגיפה, ארגונים רבים שמו להם בחשיבות עליונה את כל נושא ה-Upskilling וה-Reskilling, אבל בשנת 2020 כולם הבינו ששדרוג היכולות של העובדים בארגון הופך למשהו הכרחי. לפי תוצאות הסקר הבא תוכלו לראות שיותר מפי שניים מהעובדים שדרגו את היכולות שלהם ביחס לשנה שלפני הקורונה.
בדו"ח הפורום הכלכלי מניחים שעד 2025, 50% ממי שיישאר בתפקיד שלו ולא יפוטר יידרש ל-Reskilling. כמו כן,40% מהעובדים הקיימים יידרשו לשנות את יכולותיהם ב-5 שנים הבאות.
שנת 2020 (והקורונה) הגדילה את הדחיפות בארגונים לקידום שדרוג היכולות אצל העובדים שלהם. לפחות 20 מתוך 26 המדינות שנשאלו בדו"ח החליטו להשקיע בהון האנושי, למרות ההאטה הכלכלית מהקורונה. אבל יחד עם זאת 66% מהמעסיקים מצפים לקבל החזר על ההשקעה ב-Reskilling ו-Upskilling תוך שנה.
הארגונים שדחפו את העובדים ללמוד ולשדרג את היכולות שלהם בשילוב "מתוזמן" עם הגבלות הקורונה - הוביל לעלייה פי 5 בלמידה אונליין במהלך 2020. 83% מהארגונים היו צריכים להתאים את הארגון לעבודה מרחוק, ו-84% העבירו את כל הארגון תהליך דיגיטציה. לכן, לא מפתיע שגם הלמידה בארגונים תעבור להיות מרחוק.
לפי מחקרים, בתקופה זו, עובדים מצפים להישען בעיקר על הארגון שיספק מקום ללמידה והכשרה ויארגן הדרכות. 39% מההדרכות יועברו על ידי מחלקות פנימיות. התוכן יועבר על ידי מערכות ניהול למידה (16% מתוכו) ועל ידי יועצים חיצוניים (11%). "הטרנד" של רכישת כישורים חדשים אונליין גדל משמעותית במהלך ההגבלות של הקורונה.
עוד בדו"ח של הטרנדים הגלובליים לשנת 2019 היה אפשר לראות ש-2 מתוך 4 הדגשים של מנהלי משאבי אנוש שמגייסים עובדים הם גמישות במקום העבודה ו-Soft Skills.
בסקר שנתי של אנשי מקצוע בתחום משאבי אנוש גילו ש- 72% מהמגייסים הסכימו שגמישות לעובדים שיכולים לעבוד איפה ומתי שירצו מאוד חשובה בתהליך הגיוס. עד כדי כך שלארגונים המחבקים את נושא הגמישות בעבודה יש יתרון תחרותי על פני חברות אחרות.
לכן, שתהליכי האוטומציה בשיאם ושוק העבודה משתנה יחד איתם - 92% מהמגייסים מסכימים שמועמדים עם יכולות Soft Skills גבוהות הם יותר איכותיים. זה ממש משפיע על תהליך ההעסקה עד כדי כך ש- 89% מהמגייסים חושבים שלא להעסיק אנשים עם יכולות Soft Skills נמוכות.
ואכן אפשר לראות בשנת 2020 לעומת 2019 עליה באלפי אחוזים בכל מה שקשור לרכישת Soft Skills. ארגונים החלו לעודד עובדים לשפר את הכישורים שלהם בנושאים כמו: ניהול זמן, משמעת עצמית, שיפור הריכוז וכו' על ידי מגוון הרצאות, קורסים או סדנאות. גם 88% מהעובדים מחפשים לפתח את עצמם באופן אישי במיוחד בתקופה מבולבלת כמו 2020.
כמו כן, השיח הפנימי נהיה יותר פתוח ומאפשר לעובדים לקבל כלים בכל מה שקשור לנפש. ארגונים כמו סטארבקס ויונילבר החלו להעניק קורסים לעובדים בנושאים כמו: ניהול מתחים, מדיטציות, מיינדפולנס ועוד.
שנת 2020 והקורונה גרמה ליותר ויותר ארגונים להבין שהם צריכים להכין את עצמם לשנים הבאות. בין אם זה על ידי שיפור כישורים טכנולוגיים הנדרשים לפי התכנית העסקית של הארגון. או בין אם מדובר ברכישת יכולות Soft Skills שיתרמו לעובדים באופן אישי ובצורה ישירה גם לתפוקה.
גורם לארגונים לשקול מחדש איך לייצר תרבות למידה בארגון. האם להישען על מדריכים, לומדות ויועצים מבחוץ או למנף את הידע המקצועי הקיים בארגון חזרה לעובדים. כלומר, לתת מקום לעובדים להעביר הדרכות או סדנאות מקצועיות וכך לייצר תרבות למידה לטווח הארוך.
מההיכרות שלנו עם תהליכים לימודיים בחברות מוסדיות או פרטיות - הבנו כמה תרבות למידה בארגון היא חשובה. כלומר, ארגון שמשקיע במערכת ניהול למידה - לא רק יוצר תשתית מעולה ליצירת קורסים אלא גם יוצר אינטגרציה עם מערכות אחרות בארגון. כך, מתאפשר מעקב על התהליכים וראייה רחבה על כל התחום העסקי והלימודי בארגון (ROI מההשקעה בלמידה). כמו כן, המערכת מחברת בצורה טובה יותר בין המנהלים לעובדים ובין העובדים בינם לבין עצמם.
רוצה לשמוע עוד על מערכת ניהול הלמידה שלנו? - אפשר להציץ כאן >>
מקורות: the future of jobs report 2020, 2021 workplace learning trends report, 2019 global talent trends report, Economic Research Volume 33
סלבה פיאטגורסקי מנכ"ל דבליון וצוות דבליון
תודה מיוחדת לסיוון לדרר על הסיוע בהכנת המאמר
רק צריך להשאיר מייל ונוכל לשלוח לך עדכונים על הפיתוחים החדשים שלנו בתחום הלמידה (:** לא לדאוג, אנחנו שולחים מיילים רק כשיש לנו משהו ממש גדול ומרגש לספר עליו.